söndag 30 maj 2010

Rabarbertårta

Jag har även hunnit med att baka en del rabarberkakor/ tårtor under renoveringsveckorna. Rabarberna i trädgården har äntligen kommit fram så då passar jag självfallet på att använda denna underbara växt till mina bakverk. Den här superenkla och goda rabarbertårtan bjöd jag byggarbetarna på med glass, perfekt under den varma eftermiddagssolen. Uppskattad blev den kan jag lova. ^^

Visste ni förresten att rabarber bladen innehåller oxalsyra och att småbarn eller personer med anlag för njursten skall undvika att äta rabarber. Dock fick jag reda på att om man tillagar rabarbern med något järnrikt som t ex jordgubbar så bildas inte den kemiska reaktionen som främjar njursten. Så vill du kunna äta rabarber utan hämningar kan du testa att göra rabarber & jordgubbspaj som också är väldigt gott. ^^

 

Rabarbertårta med mandelmassatäcka serverad med glass. =9

30 maj 10 008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar