tisdag 18 maj 2010

Knäckig Rabarberpaj

Vilken underbar dag det har varit idag, äntligen finns det hopp för sommaren 2010. Jag firade denna underbara, solrika dag med en knäckig rabarberpaj. Denna paj är gudomligt god, perfekt i smaken och blir, precis som sitt namn, knäckig. Jag serverade den i kvällssolen med vaniljglass. Smältande gott! ^^

Före

18maj 10 002

Efter18maj 10 005

Knäckig rabarberpaj med vaniljglass.

18maj 10 013

Knäckig rabarberpaj

Ingredienser

500 g rabarber (ca 1 liter skuren)
1½- 2 msk potatismjöl
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g smör & rapsolja (eller annan flytande matfett)
1½ dl ljus sirap

Gör så här:

1. Skölj, ansa och skär rabarberna i 1cm tjocka bitar och lägg i en ugnssäker form.

2. Strö över potatismjölet över rabarberbitarna och blanda ihop.

3. Rör ihop socker, vetemjöl, bakpulver och flytande matfett till en smulig deg.

4. Fördela smuldegen över rabarberbitarna och ringla över sirap.

5. Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 20 min eller tills pajen fått fin färg.

Servera med vaniljvisp, glass eller vispgrädde ^^

2 kommentarer:

  1. Lisa! Jag saknar dig! Dreglar varje gång jag besöker din blogg, du är bara för duktig ;) Kommer du till Kina något i sommar?

    Kramar,
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för komplimangen ^^
    Nej jag ska inte till Kina i sommar var där precis under årsskiftet...Jag ska till Kanada i sommar istället. Hoppas ni har det bra i Shanghai. Vi ses när du kommer hem ^^

    kram

    SvaraRadera