fredag 14 maj 2010

Äppelsmulpaj m. Sötmandel, Ingefära o. Kanel

Jag gjorde även en smulpaj idag igen. Den här gången blev det en äppelsmulpaj med sötmandel, färsk ingefära och kanel. Väldigt god blev den, gillar man ingefära så rekommenderar jag starkt denna underbara smulpaj. Receptet får ni här nedan. ^^

14maj 10 003

Äppelsmulpaj med sötmandel, ingefära och kanel

Ingredienser:

Smuldeg:

125 g smör

2 dl sötmandel, hackad

2 dl havregryn

1 dl vetemjöl

1,5 dl socker

1 krm salt

Fyllning:

6 st äpplen

50 g ingefära, riven

1 msk smör

2 msk socker

1 tsk kanel, mald

Gör så här:

1. Blanda samman alla ingredienserna till degen med fingertopparna.

2. Skölj, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Skala ingefäran och riv fint på rivjärn.

3. Smält smöret i en stekpanna. Strö över sockret och låt det karamelliseras (bli brunt) med smöret. Tillsätt ingefära och äppelklyftor och stek under omrörning 4–5 min. Tillsätt kanel.

4. Häll äppelklyftorna i en ugnssäker form och smula degen över äpplena.

5. Grädda pajen mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 min.

Servera pajen ljummen med vaniljglass eller yoghurtsås. ^^

Yoghurtsås:

4 dl turkisk eller grekisk yoghurt

1 msk vaniljsocker

1 msk strösocker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar