tisdag 27 april 2010

Muffins

Jag gjorde även dessa muffinsen i fredags. Gjorde två olika smaker av samma grundsmet. Den ena fyllde jag med ananas+ vaniljkräm och den andra fyllde jag med kanelsocker och äpplebitar. Muffinsen bestod av hälften farinsocker och hälften vanligt strösocker, tydligen så är farinsocker inte lika sött som vanligt socker…det visste jag inte, men nu vet jag. Muffinsen blev ändå väldigt goda och lyckade.^^ 

27 april 2010 027

Kardemummamuffins med ananasbitar och vaniljkräm.

27 april 2010 029

27 april 2010 033

Kardemummamuffins med kanelsocker och äpplebitar.

27 april 2010 03127 april 2010 035

Muffins (grundrecept)

ca 24 st små muffins

Ingredienser:

100 g smör

2 dl socker

2 ägg

2 dl gräddfil el. crème fraiche

4 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

1 msk bakpulver

1 krm salt

Smaksättning:

* 1/2 -1 tsk kardemumma

* 1 dl kakao (ta då 1/2 dl mindre vetemjöl)

Gör så här:

1. Rör smör och socker mjukt och luftigt.

2. Blanda ner äggen ett i taget och därefter gräddfilen.

3. Blanda i de torra ingredienserna i smeten + en av smaksättningarna och rör om tills smeten blir len och fin.

4. Fyll muffinsformen till 3/4 och grädda muffinsen i 175 grader mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna på galler.

Tips!

Om ni vill göra små muffins som jag gör så använd mazarinformar som stöd så muffinsen inte rinner ut från sin form.

Lycka till! ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar