fredag 2 april 2010

Bananmuffins

Idag har jag bland annat sysselsatt mig med att baka bananmuffins. Det blev ett eget hopsnickrat recept som blev galet bra. Jag gjorde två varianter, bananmuffins med valnötter och banan- och chokladmuffins med valnötter.  Båda blev supergoda, saftiga och mjuka. ^^

Före

1 april 2010 024

Bananmuffins med valnötter

1 april 2010 023

Banan- och chokladmuffins med valnötter1 april 2010 022

Efter

1 april 2010 028

Färdiggräddad bananmuffins och…

1 april 2010 030

  …banan och chokladmuffins1 april 2010 035

Muffins med bananfyllning. ^^

1 april 2010 039

Bananmuffins

ca 24 st små muffins

Ingredienser:

100 g smör

2 dl socker

2 ägg

2 dl gräddfil

4 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

1 msk bakpulver

1 krm salt

2 mogna bananer

ev. 1 dl kakao (ta då 1/2 dl mindre vetemjöl)

Gör så här: 

1. Rör smör och socker mjukt och luftigt.

2. Blanda ner äggen ett i taget och därefter gräddfilen.

3. Blanda i de torra ingredienserna i smeten och rör om tills smeten blir len och fin.

4.Mosa bananerna lite slarvigt så det blir lite bitar kvar.

5. Fyll muffinsformen i två omgångar. Börja först med en liten klicka, lägg därefter lite bananer ovanpå smeten och fyll på med smet så muffinsformen blir fylld till 3/4. Tryck i några valnötter.

6. Grädda muffinsen i 175 grader mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna på galler.

Tips!

Om ni vill göra små muffins som jag gör så använd mazarinformar som stöd så muffinsen inte rinner ut från sin form.

Lycka till! ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar