onsdag 24 mars 2010

Kinesisk middag

Ikväll hade jag tjejerna över hos mig då det var min tur att bjuda på middag. Jag bjöd på kinesisk middag eftersom det var önskemålet. Det blev fyra olika rätter: 1) wokade glasnudlar med biff, kinesisk svamp, lök och paprika, 2) wokade bönor med tomat (vegetariskt), 3) wokad squash med fläskkött och vitlök, och den mest populära 4) wokad biff med purjolök, lök och minimajs i sojasås. Rätterna serverades med ris till, förståss. ^^

Till efterrätt bjöd jag dels på en kantonesisk dessert som kallas 糖水 (tong sui = socker vatten) gjord på skalade mungbönor. Det är en soppdessert som kan serveras antingen kall eller varm. Jag serverade den kall men bönorna i soppan var inte så uppskattat, tur att jag hade gjort en ananaspaj också som jag serverade med vaniljglass. Ananaspaj uppskattas alltid så den slank ner fint i allas magar. Väldigt lyckad kväll blev det. ^^

 

1) Wokade glasnudlar med biff, kinesisk svamp, lök och paprika.

24 mars 10 001

 

2) Vegetariskt wokade bönor med tomat.

24 mars 10 002

 

3) Wokad squash med fläskkött och vitlök.

24 mars 10 004

 

4) Wokad biff med purjolök, lök, minimajs i sojasås.

24 mars 10 005

 

Efterrätt: Ananaspaj.

24 mars 10 009

(Jag glömde fota den kinesiska efterrätten)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar