torsdag 25 mars 2010

Kanelbulle- muffins

Jag testade att göra kanelbullekaka idag fast i muffinsformat. Jag hittade receptet för ett långt tag sen nu men har inte haft tid att testa receptet, men idag var det dags. Resultatet blev helt ok, jag fick inte med allt kanelsocker eftersom jag trodde att det skulle bli för mycket så muffinsen fick inte så stark kanelsmak, men de blev väldigt saftiga och goda ändå. Nästa gång ska jag lägga i all kanelsocker. Jag modifierade om receptet lite eftersom det ursprungliga receptet innehåller väldigt mycket fett.

25 mars 10 012 

Kanelbullekaka

Ger en stor sockerkaka eller ca 24 muffins

Ingredienser:

150 g smör

2 dl socker

2 ägg

3 dl gäddfil

4 1/2 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

1 msk bakpulver

1 krm salt

Fyllning:

1 dl socker

3 msk malen kanel

Gör så här:

1. Rör smör och socker mjukt och luftigt.

2. Blanda ner äggen ett i taget och därefter gräddfilen.

3. Rör sedan noga samman de torra ingredienserna i en separat skål. Blanda ner den torra blandningen i smeten och rör om tills smeten blir len och fin.
4. Blanda samman socker och kanel och ställ åt sidan.

5. Smöra och bröa en sockerkaksform. Häll i hälften av smeten och strö sedan över hälften av kanelsockret. Fyll på med resten av smeten och strö över resterande kanelsockret.

7. Klicka till sist över 2 msk smör. Garnera med pärlsocker om du vill.

8. Grädda kakan i 175 grader mitt i ugnen i 45-60 minuter.

 

Nästa gång ska jag testa med att dra ner ännu mer på smöret, ska testa med att bara använda 100 g smör. ^^

2 kommentarer:

  1. ska testa din variant av denna!:) Kommer dyka upp på sidan sen o länkning tillbaka såklart. Mysig blogg du har!

    SvaraRadera
  2. Tack för den fina kommentaren, kul att kunna inspirera folk. ^^

    SvaraRadera