fredag 19 februari 2010

Skinkpaj

För några dagar sedan gjorde jag min allra första skinkpaj själv. Lite nervöst var det eftersom jag inte hade ett fullt recept att följa men resultatet blev faktiskt förvånansvärt bra.

Jag gjorde en nyttigare variant på pajskal som bestod av hälften kesella och hälften smör. Skillnaden mellan den och den vanliga pajdegen blev väldigt stor. När man väl blandar degen så blir den så mycket segare än den vanliga. Färdiggräddad blev skalet nästan lite hårt och krispigt, smakade lite som vissa piroger, svårt att definierar konsistensen men gott var det i alla fall. Jag tror faktiskt att jag kommer att använda denna nyttigare varianten framöver istället för den vanliga som är något för mäktig för min smak.^^

 

Ost & skinkpaj med lök och tomat.

17 feb 10 035

Pajdeg med Kesella

Ingredienser:

1 dl Kesella

50 g smör

2 dl vetemjöl

1/2 dl grahamsmjöl/ vetemjöl

1 krm salt

Gör så här:

1. Blanda ihop ingredienserna till pajskalet.

2.Klä formen och låt degen vila kallt i ca 1h.

3. Förgrädda skalet mitt i ugnen i 200 grader, 5-8 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar