lördag 6 februari 2010

Semla, Fastlagsbulle

Det är även snart dags för fettisdagen, 16 februari, så jag passar på att testa lite baka egna semlor. Jag har försökt att baka semlor en gång tidigare men den gången blev de inte alls lyckade, så idag gjorde jag ett nytt försök. Jag följde ett annat enklare recept denna här gång. Receptet hittar ni här, helt perfekt i smaken blev de, ett recept jag kommer att spara. ^^

 

Klassiska semlor

6 feb 10 071

Semla med skogsbärsmarmelad.6 feb 10 078

En semla, även kallad fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg (då den serveras i ett fat med mjölk), är en slags bulle eller bakelse av ljust vetebröd med söt fyllning. Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning. I Skåne och i andra delar av södra Sverige samt i de svenskspråkiga delarna av Finland heter bakelsen fastlagsbulle. En semla är på finlandssvenska, i närmare anslutning till ordets ursprungliga betydelse, vad man i Sverige kallar småfranska eller fralla.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar