torsdag 25 juni 2009

Recept på Örtbröd

Igår bakade jag bröd igen för fjärde gången i månaden. (Snart kommer jag att bli proffs på att baka bröd =P). I alla fall så kommer här receptet ifall någon skulle vilja testa på att baka detta fantastiska, grekiska örtbröd á la Lisa. ^^

Lisas Örtbröd

Ingredienser:
50 g jäst (1 pkt)
6 dl vatten
3/4 msk salt
1 msk socker
1 tsk oregano
1tsk timjan
1 tsk basilika
ca 1,4 liter vetemjöl

Gör så här:
1. Lös upp jästen i en degbunke med fingervarmt vatten (37 grader). Tillsätt salt, socker, örter och nästan allt mjöl.
2. Arbeta ihop degen och knåda i ca 10min. Jäs under bakduk i ca 1 h.
3. Knåda degen lite till och jäs ytterligare 1 h.
4. Forma ditt bröd. Lägg i fyllning om du vill t ex. oliver, vitlök eller fetaost.
5. Låt pannan stå ovanpå spisen medan du värmer upp ugnen till 275 grader.
6. Strö lite sesamfrö, flingsalt och lite örter på brödet. Pensla därefter det med olja.
7. Grädda brödet mitt i ugnen i ca 10min. Sänk värmen till 100 grader och låt brödet stå kvar i ugnen ca 15 min.
8. Ta ut brödet och låt det svalna utan bakduk.

Hemligheten bakom brödets karaktär är att man ska ge det god tid att jäsa.
Lycka till!^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar