fredag 12 juni 2009

Mandel & Honungsbullar!

Grått, regn och storm, värre kan det knappast bli. Men istället för att sitta hemma och deppa har jag bakat en massa bullar idag. Det blev två helt nya fyllningar, bland annat en med mandel och honung. Riktigt goda, mjuka och saftiga perfekt med ett glas kall mjölk.


Mandel & Honungsbullar
ca 20-30 bullar

Bulldeg:
100 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1 tsk salt
1dl socker
12-13 dl vetemjöl

Fyllning:
100 g smör, rumstempererat
4 msk honung
1 tsk vaniljsocker
1 dl hackad sötmandel
1 dl riven mandelmassa

Gör så här:
1. Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt bli fingervarmt.
2. Blanda ner jäst, salt, socker och vetemjöl. Blanda väl och knåda gärna degen en liten stund. Låt jäsa under bakduk i ca 40min.
3. Blanda undertiden fyllningen.
4. Arbeta ihop degen utan mer mjöl, kavla ut en rektangel och fördela fyllningen över. Vik ihop och forma dina bullar, knutar eller ev. längder.
5. Låt bullarna jäsa på plåten med bakplåtspapper i ca 20min.
6. Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
7. Grädda mitt i ugnen på 225 grader i ca 12 min.

Låt svalna innan du hugger in. ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar